Ødelagte gulve, et umoderne køkken fra 1980’erne og brune farver, så langt øjet rakte. Det var det, Mai Knauer og Martin Elley gik ind til, da de satte underskriften på villalejligheden i Taarbæk for fire år siden.
– Vi faldt bare pladask for huset, der ligger helt op til en skov uden tætte naboer. Fra hvert et vindue har vi udsigt til den smukke natur, og det er som at bo midt i skoven, fortæller Mai Knauer, der også bruger sit hjem som arbejdsplads, hvor hun eksperimenterer med nye opskrifter og skriver kogebøger.
Det var derfor et must at udskifte det gamle køkken med et, der er tilpasset behovet som madskribent. Køkkenet skulle også have et æstetisk udtryk og give mulighed for madlavning med udsigt
– Vi vendte køkkenet, så det i stedet vender ud mod skoven. Det er fantastisk at kunne kigge ud på alt det grønne, når jeg står og snitter, det gør mig så glad hver eneste dag, siger Mai Knauer.
SE OGSÅ: Klassisk lejlighed med pastel og pangfarver
Parret valgte at få køkkenet malet i en varm grå farve, der fungerer som en mere rolig base til de mange pasteller, man finder i resten af hjemmet. Mai Knauer har altid haft en svaghed for pastelfarver – og gerne flere i samme rum. Dog skal farverne være dæmpede og kunne tale til hinanden.
– Da jeg er så meget hjemme, er det vigtigt for mig, at der er ro på. Derfor sørger jeg for ikke at anskaffe mig for mange ting. Her skal være lyst, luftigt og rart at være, forklarer Mai Knauer.
Overalt er gulvene malet i en lys grå farve, da de gamle gulve ikke stod til at redde. Ud over at gulvene fik nyt liv, skaber den grå farve en god sammenhæng mellem de åbne rum.
Hvem: Mai Knauer, madskribent og kogebogsforfatter, og hendes mand Martin Elley. Parret har tre børn, der er flyttet hjemmefra.
Bolig: Villalejlighed i to plan fra 1912 i Taarbæk på 175 m².
Stil: Lys, nordisk og enkel med bløde nedtonede pastelfarver og personlige fund.
En blanding af stole, der er forskellige i form og farver, giver en uhøjtidelig stemning i spisestuen. Stolene er designet af Arne Jacobsen og Eames og fra henholdsvis Fritz Hansen og Vitra.
Grå fungerer som en god overgang mellem hvid og en pastelfarve som rosa. Køkkenet er fra Kitchen Tailor, vask og armatur er fra Lemérand, og fliserne er fra File Under Pop. De rustikke skærebrætter er fundet hos Beau Marché og Andrea Brugi. Den rosa væg er malet med calamine fra Farrow & Ball.
Et enkelt skulpturelt møbel kan skabe et helt rum. Det gør den dobbelte lænestol her, der er designet af Muller van Severen og købt hos The Apartment. Skabet lavet af genbrugstræ er fra den hollandske designer Piet Hein Eek. Rispapirlampen er Noguchis Akari 9AD designet for Vitra, og maleriet er lavet af Anne Tholstrup. Væglampen er fra Lampe Gras.
Hvis du har skråvægge, så nøjes med at male rummets lige vægge i andre farver end hvid. På den måde undgår du, at det føles, som om væggene omklamrer dig. Sengegærdet er fra Ellos, og sengetæppet er fra Society.
Et højt badekar giver en autentisk badehusstemning – også selv det oprindeligt er bygget højt grundet en faldstamme. Det lille antikke spejl er fra en rejse til Frankrig, mens buddhafiguren er fra en rejse til Indien. Vægfarven er den samme som i køkkenet, nemlig calamine fra Farrow & Ball.
En stor vinduesvæg giver sammenhæng mellem rummene og sørger for, at lyset kan flyde frit. Plakaten er fra en udstilling i Marmorkirken af kunsteren Veronica Hodges, og bænken er fra Andrea Brugi.
Skab enkelhed og ro, men samtidig dynamik i bogreolen ved at sætte bøger i farveorden og stable dem både vandret og lodret. Mai Knauer har selv malet bogreolen, som er bygget af en bådsnedker. Stolen er Kaare Klints safaristol fra 1933, der stadig er i produktion hos Carl Hansen & Søn.
Så se også dette herskabshjem på Østerbro.