Ægte farveglæde præger indretningen af designer Mai Andersen og hendes families villalejlighed i Hellerup. Men kun på kunst og møbler – væggene er alle hvide for at give de enkelte farver plads.
Rummene har højt til loftet, og lyset vælter ind ad de store sprossevinduer. Intet under, at det var kærlighed ved første blik, da Mai Andersen og hendes familie så villalejligheden i Hellerup første gang. De flyttede ind i 2017, og den lyse atmosfære, som de faldt for, har de bevaret ved at møblere luftigt og lade væggene være hvide.
– Vi har indrettet os med få og nøje udvalgte møbler. Nogle møbler er arvestykker, nogle har vi bragt med os hver især, fra før vi lærte hinanden at kende, og andre har vi brugt lang tid på at udvælge og beslutte os for at købe, fortæller Mai Andersen.
– Vi har valgt at have hvide vægge i hele lejligheden, så det er kunsten og møblerne, som tilfører farve til de forskellige rum. Vi er vilde med farver og abstraktioner, så det er gennemgående for den kunst, vi har, fortsætter Mai Andersen, som især har hængt grafiske tryk på væggene. Mange af dem har hun fundet hos Schäfer Grafik i København, og andre er foræringer fra familie og venner, som deler parrets interesse for kunst.
I lejligheden ligger tre stuer en suite, og den ene bruger familien som køkken-alrum. Rummet har udgang til en terrasse, og midt i rummet stråler et gult spisebord designet af Morten Voss, og som parret har haft i omkring 10 år uden at blive trætte af det.
– Ét er den gule farve, som vi elsker, men bordet er derudover dejlig stort og er derfor godt, når vi har familie eller venner på besøg. Og det fungerer også rigtig godt i hverdagen, for der er god plads til, at børnene kan sidde med lektier eller legetøj, mens vi laver mad, fortæller Mai Andersen.
Den gule farve går igen i de andre rum og understreger lyset, f.eks. i en af stuerne på en sofapude og som detaljer på en vase og en lampe.
I den ene stue står Mai Andersens Corbusier-sofa fra Cassina, en sofa, hun havde ønsket sig meget længe. Da villalejligheden blev hendes, havde hun pludselig plads til den i den ekstra stue.
– Der er er ikke noget bedre end at sidde i den sofa med en god bog eller et magasin, nyde roen og kigge gennem de tre stuer og ud på haven, siger Mai Andersen.
Hun har sat to Kaare Klint Safari-stole i ask med naturlæder til, men efter at have ledt i øst og vest efter et sofabord, der kunne samle den noget eklektiske møbelsammensætning, besluttede den kreative designer ganske enkelt at bygge et selv – naturligvis med det samme lette og lyse udtryk, som hun faldt for ved lejligheden, og som er så diskret, at det giver plads til alle farverne rundt om.
SE OGSÅ: Boligredaktøren viser sine private stuer frem
Hvem: Mai Andersen, 39 år, designer og grundlægger af Item Studio. Mai bor sammen med sin mand, Søren Peter, 46 år, direktør, og deres to børn, Viola på syv år og Rud på seks år.
Hvad: Villalejlighed fra 1901 på 267 m² i Hellerup.
Spisebordets farve bliver fremhævet af lyset, der vælter ind ad vinduespartiet ud til terrassen. I vindueskarmene samler forskellige keramikting farverne fra bordet og kunstværket af Tal R op. Bordet er designet af Morten Voss.
Er dit spisebord langt, så hæng en lampe med arme med lyskilder i begge ender op over det, så der også er tilstrækkeligt lys ved bordenderne. Billederne er af Tal R, og lampen er fra Artemide.
Mix forskellige stole omkring bordet, hvis rummet et indrettet meget enkelt – det giver liv. Stolene er designet af bl.a. Charles og Ray Eames og Børge Mogensen, mens glaskanden med blomster er fra Hay.
Mai Andersen byggede selv det enkle sofabord, da hun ikke kunne finde et bord, der bandt stilen fra Le Corbusier-sofaen sammen med stilen i Kaare Klints Safaristole af ask og naturlæder. Bordet har hun bygget af spånplader og malet med maling fra Farrow & Ball.
Le Corbusier-sofaen LC2 blev designet i 1928 med et stramt udtryk i krom og sort læder. Denne nye udgave har malet stel og betræk af kanvas, hvilket giver den en blødhed og lethed, som passer til Mai Andersens lyse hjem. Sofa fra Cassina. Taburetten er designet af Alvar Aalto, mens Tal R står bag kunstværkerne.
Den gule farve går igen flere steder, men i forskellige toner, her på den karrygule pude og billedet af Erik A. Frandsen. Safaristolen er tegnet af Kaare Klint i 1933, og denne udgave er fra Carl Hansen & Søn.
Mai Andersens svigerfar købte to Slædestole af Børge Mogensen, da han flyttede i midten af 1960’erne, og de står nu i den ene stue iført nyt betræk i en klar blå farve. Stoffet hedder Hallingdal og er fra Kvadrat, lampen er fra Anglepoise, og billedet af Cy Twombly er en udstillingsplakat fra Tate Modern i London.
Bland gerne legende design fra forskellige tidsperioder, som her, hvor en nutidig trælampe har fået selskab af gamle vaser i klart og gult glas og en vintage lysestage af Bjørn Wiinblad. Lampen er fra Muuto, mens resten er fund fra et antikmarked på Kongen Nytorv.
Spejlet i entréen fordobler lyset fra bordlampen og er samtidig med til at fremhæve trappens grafiske effekt, hvor kun de lodrette linjer er malet. AJ bordlampen af Arne Jacobsen er fra Louis Poulsen, bonbonnieren er fra Royal Copenhagen, og kisten er et arvestykke.
I det strømlinede køkken med sorte fronter, stål og lyst træ lyser Alvar Aalto-skamlen med orange sæde op. Den enkle lampe er fra Rubn.
Vælg douce frem for livlige farver til dit soveværelse for en rolig atmosfære. Sengetæppet og de lyse puder er fra Aiayu, og puden med mønster er fra Crème de la Crème à la Edgar. Seng fra Dux, sengetøj fra Tekla og lampe fra Ikea.
Farvede detaljer og funktionelle finesser bryder det stringente udtryk i villaen i Charlottenlund. Her er tænkt over detaljerne, og møbler og kunst er nøje udvalgt. Se hele boligen her!