Caroline Birk Bahrenscheer betragter sig som en minimalistisk forkæmper, når det kommer til boligindretning og hendes hang til monokrome farver. Det har resulteret i et sanseligt hjem, hvor organiske former bløder de nybyggede rammer op på Islands Brygge.
Hun elsker de store farverige sammensætninger og maximalistiske løsninger inden for indretning, men kun når det foregår hos andre. Når det kommer til Caroline Birk Bahrenscheers eget hjem, har hun brug for et enkelt helle. Hun foretrækker det stille udtryk, der manifesterer sig i materialer, tekstiler og teksturer frem for farver.
– Jeg har en kreativ hjerne, der kører nonstop, og et arbejde, hvor indtryk og tendenser er i forgrunden, og har derfor brug for rolige omgivelser i det daglige, fortæller hun.
Familien tæller, ud over Caroline Birk Bahrenscheer og hendes mand, Mark Birk Bahrenscheer, fire børn, hvoraf de to er tvillinger og ganske små. Og hun tænker selv, at der i en hverdag med masser af travlhed kan være brug for et billedligt fristed.
Caroline Birk Bahrenscheer fortæller entusiastisk om formsproget i lejligheden, der omfatter masser af organiske figurer, sat op imod geometri og de skarpe vinkler, som lejligheden er bygget med. Og nærlæser man kompositionerne i indretningen, bliver man overbevist om hendes evne til at udse sig former. Overalt i lejligheden findes store kontraster og nuancer, men i et mikrokosmos, der kræver ro og omhu at indkredse.
Et af hendes yndlingsmøbler, en skænk udført i birketræ, er designet af den svenske funktionalist Bruno Mathsson. Træets årer og farver giver møblet et eventyrligt og organisk udtryk, mens selve formen er stringent og retvinklet uden forstyrrende pynt.
På selve skænken har hun underbygget den stramme tankegang og dekoreret med organiske former på lampen Kizu fra New Works og en skulpturel trappe fra Oliver Gustav, sat op mod den stramme, ikoniske højtaler fra Transparentspeaker.
SE OGSÅ: Kvistlejlighed indrettet med arvestykker og klassisk design
Hvem: Caroline Birk Bahrenscheer, stylist, og blogger, og Mark Birk Bahrenscheer, flyveleder. Parret bor sammen med deres fire børn mellem nul og 13 år.
Hvad: Lejlighed på 127 m² på Islands Brygge i København.
Overalt i lejligheden er der leget med organiske bløde former i kontrast til de helt retvinklede linjer og figurer. De kantede streger på vægkunsten, som Caroline Birk Bahrenscheer selv har kreeret, står i stærk kontrast til det bløde grønne landskab over Amager Fælled uden for vinduerne.
Brug gulvlange gardiner, hvis du vil give blødt modspil til stringent nybyggeri med store vinduespartier. Lader du dem slæbe på gulvet, bliver udtrykket mere tilfældigt og skødesløst. Bordet er tegnet af den engelske designer Ilse Crawford i et samarbejde med Ikea, og reolen er fra Montana. Den indrammede plakat er fra Aure Studio, og på reolen står et af Caroline Birk Bahrenscheers egne keramikværker og et par figurer fra Kähler. Gardinerne er fra Arne Aksel.
Det ovale bord i travertin fra Menu danner centrum i stuen. Billedet over sofaen fra Bolia er et stykke akryl, som Caroline Birk Bahrenscheer selv har malet. Den bølgende lampe i hjørnet er et vintagefund fra Stockholms Auktionsverk, tæppet er fra &Tradition, og puderne er fra Aiayu. Daybed'en er ligesom spisebordet designet af Ilse Crawford i et samarbejde med Ikea i 2015 under navnet Sinnerlig.
De to Karin-lænestole af Bruno Mathsson fra 1969 er lavet i samarbejde med Norm Architect og DUX i anledning af stolens 50-års jubilæum. Bruno Mathsson anses som en af Sveriges største og mest indflydelsesrige arkitekter og designere gennem tiden. Han er kendt for at forene funktionalisme og modernisme med mere traditionelle, svenske håndværkstraditioner, som han havde med sig hjemmefra som søn af en tømrer.
Lampen med skærm i røgfarvet italiensk glas er en sjælden udgave af Poul Henningsens klassiker PH 3/2 fra 1925, som kun blev forhandlet hos Louis Poulsen i to måneder i 2019. Det lille sidebord er fra &Tradition, vasen er fra Kähler, og den lille skulptur er af Ker.
På skænken designet af Bruno Mathsson i 1950’erne står en lampe fra New Works, og over den hænger et billede fra Fine Little Day. Skamlen er fra Skagerak.
Et stort stykke kunst på væggen skaber blikfang i soveværelset med sine grafiske linjer, selv om det er helt uden farver. Billedet er skabt af kunstneren Sofia Lind for Fine Little Day. Kommoden er fra Montana i farven Fennel, og figurerne i keramik er værker fra Caroline Birk Bahrenscheers hånd.
Sengegavlen i fransk flet er et af de DIY-projekter, som Caroline Birk Bahrenscheer deler på sin blog septemberedit.com. Gavlen er lavet af en reolside fra Ikea og fransk flet købt på mål.
Her møder de glatte overflader på sengebordene fra Montana en sengegavl i hullet fransk flet, mens tekstilerne på sengen spænder fra glat, knitrende bomuld til mere ruflede grove overflader. Sengetøjet er fra Aiayu, sengetæppet fra & Tradition og puderne fra Aiayu og Ferm Living. Lamperne er fra Fritz Hansen, og skulpturerne er lavet af Caroline Birk Bahrenscheers selv.
Badeværelset er indrettet simpelt og stringent, men opgraderet med stemningsfulde detaljer, som giver varme til rummet. Hylden er fra Sting, bruseforhænget fra Ferm Living, og kurven fra Lillerød.
Kom indenfor i boligredaktør Mette B. Seerups private stuer, hvor klassisk design og moderne stil er blevet til en smuk kombination. Se hele boligen her!