Det store, smukke hus havde været til salg i mere end et år. Jeanette og Sten Hylleborg havde ofte på deres ture i området beundret det uden at forbinde det med en egentlig købsmulighed. Det ændrede sig, da parret for fire år siden havde behov for mere plads.
Huset er en klassisk patriciervilla fra slutningen af 1920’erne og rummer al den konservatisme og ro, som hører byggestilen til. Arkitekturen er enkel og geometrisk og fint proportioneret omkring en centerakse og en buet karnap, der vender ud mod den 1000 m² store have.
Da parret valgte at købe huset, var det ikke kun på grund af en fascination af de klassiske rammer, men også på grund af udsigten til at udfordre arkitekturen. Parret er glade for de store møbeldesignere, men især Jeanette Hylleborg har en feminin tilgang, der giver et knæk i den klassiske interiørstil.
– Huset emmer af gamle dyder, og jeg var optaget af at finde balancen mellem på den ene side at lave en indretning, der tilgodeså de store rum, og de muligheder, der faktisk er til stede med så smuk en arkitektur, og på den anden side at få cementeret, at vi er moderne mennesker med behov for at omgive os med moderne liv, kunst, farver og sammensatte idéer, siger hun.
SE OGSÅ: Klassisk villa med støvede farver
– En del af væggene i stuerne er blevet malet i en støvet gråblå kulør og giver sammen med farverig kunst og den lyserøde Mayor-sofa, som Arne Jacobsen tegnede i 1939, et pastelfarvet udtryk til hjemmet.
Bortset fra de støvede farver er det især mængden af designermøbler, der er i øjnefaldende. Alene i dagligstuen – placeret midt i rummet − står øreklapstolen Ro af spanske Jaime Hayon og Wegners to ikoniske stole Skalstol og Ox Chair.
– For mig har det været sjovt at lege med former og ikoner. Normalt ville jeg give et skulpturelt møbel sit eget rum, men vi har i stedet valgt at mixe flere i et uformelt formsprog og ovenikøbet lade dem konkurrere med en svensk porcelænsovn fra husets byggetid. Det giver mulighed for at lade det uformelle træde i forgrunden og det højtidelige træde tilbage. Det er, hvad jeg har ønsket at tilføre, siger Jeanette Hylleborg om forsøget på at give den konservative stil lidt kant.
SE OGSÅ: Feminint hjem med velour og farver
I en lille panelbeklædt forstue ved køkkenet er Flemming Lassens blå funkissofa Mingle fra 1935 placeret sammen med Mogens Lassens Saxe-stole fra 1955. De blå og grå farver dominerer igen rummet, men det rolige udtryk bliver brudt af Johnny Madsens ekspressive maleri, og det er helt med vilje, forklarer Jeanette Hylleborg.
– Hver gang jeg har kunnet knække forudsigeligheden, samtidig med at respekten for det gedigne og klassiske blev bevaret, har jeg forsøgt at gøre det. Jeg forsøger at forstærke indretningselementerne via deres modpol: noget blidt sammen med noget ekspressivt, noget ballade til noget velopdragent. Jeg holder meget af, når nye design og nye farver bliver bygget videre på skuldrene af det klassiske dna, siger hun.