Når ungerne flyver fra reden, kan huset godt virke stort og tomt, men når det også har dannet rammen om familiens hjem i 20 år, er det ikke altid oplagt at flytte. Så hvad gør man, hvis man vil udfylde et hjem med plads til fire, når man kun er to tilbage? Det har Annette Petersen og Peter Zinck et bud på.
Da Annette Petersen og Peter Zinck så murermestervillaen fra 1928 i Hellerup, faldt de pladask for den grundet de store, sprossede vinduer og husets gode materialer og grundplan. I 20 år har huset dannet rammen om familiens hjem, og da børnene flyttede hjemmefra, valgte de at gøre noget ved huset, så det også er rart at være i, selv om man kun er to.
Dørene mellem spisestue, tv-stue og arbejdsværelse er blevet fjernet, og stueetagen er derfor blevet endnu mere åben.
– Huset var stort nok til, dengang vi boede fire her, men det fungerer stadig, selv om vi kun er to nu. Vi bruger stadig hele huset, så der står ikke uudnyttede værelser hen. Nu er rummene bare blevet mere sammenhængende og åbne. Én kan sidde i spisestuen og have kontakt til den, der står i køkkenet så vel som i stuen, forklarer Peter Zinck.
Se også: Moderne trævilla, fyldt med overraskelser
Peter Zinck og Annette Petersens murermestervilla bærer præg af tidløst design, minderige rejsefund og farverige kunstværker. Efter børnene er rykket ud, er tingene kommet til rette på ny, da parret har rykket rundt i huset.
Generelt tager Annette Petersen og Peter Zinck sig rigtig god tid til at finde deres møbler og malerier så vel som deres service og keramik i køkkenet:
– De møbler, vi køber, er vi rigtig glade for, og derfor er der ikke meget herhjemme, som bliver skiftet ud. Det samme gælder malerierne og kunsten rundtomkring. Når vi bliver træt af vores indretning, rykker vi rundt på tingene eller skifter for eksempel nogle puder ud, fortæller Annette Petersen.
Malerierne er parret særligt glade for, da de kender kunstnerne bag. I det hele taget er det vigtigt for både Annette Petersen og Peter Zinck, at der står en person bag tingene i deres hjem. Det gælder lige fra køkkenet til et væghængt skab af en lokal snedker, som Annette Petersen og Peter Zinck kender. Det personlige interiør er med til at give en hyggelig og uformel stemning til hjemmet, selv om der ikke længere er børn.
Hvem: Annette Petersen og Peter Zinck, der begge er arkitekter hos familievirksomheden Petersen Tegl.
Hvad: En murermestervilla på 175 m² fra 1928 i Hellerup.
Stil: Nordisk og stilrent
Lad elementer såsom en flot trappeopgang komme til sin ret, og mal trin, gelænder og vægge i kontrastfarver. Peter Zinck og Annette Petersen har valgt en varm grå nuance til væggen i hallen, som komplimenterer de sorte trappetrin og det hvide gelænder.
De terrakottafarvede gulvfliser giver lidt landlig kontrast til et moderne, stilrent køkken. Køkkenet fremstår let og mobilt i rummet, fordi det hverken har sokkel eller overskabe. Vil du også undgå overskabe, kan du som her gøre brug af et vitrineskab som ekstra skabsplads. Køkkenet er fra Vipp, og det store vitrineskab har Annette Petersen arvet fra sin bedstemors tante. Gulvfliserne er fra teglværket i Sønderjylland, hvor Petersen Tegl har sin produktion.
Det er en kunst i sig selv ikke at få en åben reol til at virke rodet. Tag ved lære af Annette Petersen og Peter Zinck, der har udvalgt deres yndlingsglas og -kopper, som de bruger til hverdag – og så har mange af tingene desuden en rigtig god historie bag. Såsom glassene, der er fra Glasmagerne i Tåsinge, som parret har besøgt gennem 30 år. De små brune tekopper på næstnederste hylde er fra Indien, krukken i filigrano-glas er fra Venini i Venedig, og kunstinstallationen på gulvet er lavet af den dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson.
Kombinér naturlige materialer såsom lyst træ med børstet stål og transparent glas – det giver et nordisk og tidløst udtryk. Den åbne reol fra Hay giver mulighed for, at parrets favoritkeramik og -spisestel er lige ved hånden. Spisebordet er fra designbutikken Scala Wohnen i Hamborg. Allu 23-spisestuestolene er fra Gervasoni.
Er du træt af din indretning, så forny hjemmet ved at rykke lidt rundt på møbler og malerier, f.eks ved at sætte dem midt på et vægstykke. Vægmaleriet her er af Malene Bach. Det lille industrielle sidebord er designet af Charles & Ray Eames, og loungestolen Frog er fra Piero Lissoni. Skulpturen på Eamesbordet er lavet af billedhugger Poul Isbak.
Giv en grå sofa et pift af farver i form af puder i mange nuancer. Hvis du holder dig til den samme skala – her blå og beige – vil de ofte passe sammen. Den store sofa er fra Bolia. Puder og det gule sofabord er fra Hay. Plaiden er fra Vipp, og kunstværket er malet af Malene Bach, som er en af parrets gode venner. Det spinkle sidebord er formgivet af Nils Holger Moormann.
Du kan holde en billedvæg harmonisk ved at gentage et motiv eller som her afdæmpede skitser. Tegningerne er reproduktioner af Grundtvigskirken tegnet af arkitekt P.V. Jensen Klint. Det snedkererede skabsmøbel fik parret lavet til dets tidligere lejlighed, som siden er fulgt med til huset her. På skabet står en bordlampe fra Vipp.
Indret din have i oaser ligesom Annette Petersen og Peter Zinck, der har etableret en smal træterrasse med indgang til køkkenet, hvor morgensolen kommer. I læ under æbletræet har parret desuden indrettet en solrig plet nede i haven.