Måske har du bladret gennem en boligreportage og undret dig over, hvordan andre bærer sig ad med at bo så pænt og rent, hvor de gemmer rodet, og hvor heldigt det er, at tørklædet henslængt over en stol helt tilfældigt matcher gardinfarven til perfektion.
Du er nok klar over, at en boligstylist har været i gang. Men hvor meget af boligreportagen er ejerens indretning, og hvor meget er stylistens værk?
Vi har spurgt boligstylist Mia Mortensen, hvad hun lægger vægt på, når hun laver boligreportager – og hvordan hun styler, så hjemmet tager sig bedst ud.
Kom direkte til hendes 8 bedste tricks her.
Har du haft nogle oplevelser med at style, som stikker ud?
– Vi danskere er supergode til at rydde op og gøre rent, fordi vi gerne vil vise os frem fra vores bedste side. Jeg har besøgt tilsyneladende tomme hjem, der viste sig at have et helt rum fyldt med nips og sager, så jeg kunne lave små opstillinger, der gav hjemmet personlighed.
– Til gengæld har jeg engang været på boligreportage hos en rig kvinde i Chelsea, hvor vi måtte fjerne en stor bunke beskidt vasketøj og gøre hele huset rent. Det var vildt akavet. Ellers fascinerer det mig at besøge nogle skæve typer. Jeg er også selv lidt en skæv type, så det er bare fedt.
Når vi åbner et boligmagasin, ser alt jo helt perfekt ud. Hvor meget af det er stylet?
– Der er historier om boligstylister, der har skiftet hele stuen ud, så det blev en kulisse frem for et hjem. For nogle er det grænseoverskridende at åbne sit hjem, især hvis jeg erstatter en yndlingsting med noget andet, så jeg plejer at snakke med vedkommende først.
– Jeg kan godt lide at style med det, der er og gå på jagt i skabene efter den helt rette dims, som jeg placerer i hjemmet for at skabe dybde. Det vil jeg meget hellere end at tage noget med udefra. Det skaber noget organisk i ellers ret perfekte omgivelser. Man må gerne kunne se, at der bor nogen.
LÆS OGSÅ: 13 nemme tips til at skabe personlighed i din indretning
Har du gjort dig nogle overvejelser om, hvordan boligreportager bidrager til en perfekthedskultur?
– Jeg prøver at bryde med det. Man kan ikke bo perfekt hele tiden, når man bruger sit hjem og har børn eller dyr, og derfor prøver jeg at skabe historier, for eksempel om en person, der lige er stået op og har drukket morgenkaffe, så sengen er uredt, og kaffekoppen står på spisebordet.
– Men det er jo opstillet, for ellers kunne den, der bor i hjemmet, lige så godt selv tage billederne. Det er også lettere for læseren at lade sig inspirere, når rodet ikke springer i øjnene som det første.
Hvordan finder vi balancen?
– Personligt kan jeg godt lide at have ryddet op på mit skrivebord, fordi jeg bliver eksponeret for farver, former og udtryk dagen lang. Når jeg henter min søn senere, skal der bygges huler, spises kiks i sofaen og hoppes i sengen, så det er absolut ikke ryddeligt.
– Man kan også spørge sig selv, om man overhovedet har levet, hvis der slet ikke er noget rod? Rod er også med til at skabe en stemning af, at det er okay at slappe af og lade hverdagen fylde. Jeg synes, forskellighed er befriende, også når det gælder rod, så lad os embrace både rod og ryddelighed.
– Typisk har jeg et par tekstiler med – et par pæne viskestykker og en pude, der har den taktilitet, der lige mangler i sofaen, men som passer til stilen i hjemmet. Jeg har også altid en pæn håndsæbe, lidt frugt og grønt og nogle æg. Dem kan jeg bruge til at lave nogle små frugtskåle af. Så prøver jeg at skabe følelse i billedet med tæpper, der ikke er foldet perfekt.
– Elektronik er noget af det første, jeg fjerner - for eksempel ledninger, der ligger på gulvet. Jeg plejer også at flytte hagesmækken, der hænger på en krog i køkkenet, og legetøj, der ligger og roder for meget.
– Jeg har altid blomster med, når jeg tager ud på reportage, for bare det at stille et par flotte buketter – måske bare vejkantsblomster – på bordene, i vindueskarmen eller oven på pejsen skaber liv og farve. Krydderurter i køkkenet skaber også liv.
– Jeg vil gerne skabe en fortælling i billedet ved at dække bordet, som om man lige har siddet og drukket kaffe. Stolen er rykket lidt skævt ud, og der er vand i glasset og et par skiver brød på tallerkenen. Tekstiler må gerne se brugte ud. For eksempel lægger jeg viskestykket tilfældigt ved vasken, i stedet for at hænge det op, som hvis man lige havde vasket op. En uredt seng og et tryk i puden skaber dynamik og en følelse af, at man lever i sit hjem.
– Mange gemmer deres personlighed væk og tænker, at alting skal være perfekt; lampeskærmen må ikke været støvet, og aviser og blade skal fjernes. Det ser ud, som om man ikke bruger sit hjem. Det er vigtigt for mig at få vedkommendes personlighed frem i billedet ved at give plads til at nyde deres yndlingsting, som om de selv har stillet det der.
LÆS OGSÅ: Floristen guider: Sådan binder du den flotteste blomsterbuket
– Jeg kan godt lide skabe en rød tråd i rummet ved for eksempel at vælge en skål fra vedkommendes skab, hvis farve går igen på en lampeskærm, en pude eller en væg.
– Jeg plejer at skabe rum i rum med et par stole og et lille bord, som kan give ekstra stemning. Måske laver jeg nogle små klynger som udstilling af, hvad der betyder noget for den, der bor i hjemmet. Det kunne være en taburet med yndlingsbøgerne, nogle magasiner og måske en skål med et par briller eller nogle smykker i. Vi har alle en bunke af noget, som viser det, man lige har følelser for i øjeblikket.
– Børneværelset har længe været bandlyst i boligreportager, fordi det er lig kaos og rod. Jeg håber på en modreaktion, for jeg har så tit lyst til at fotografere børneværelset. Det er svært, fordi vi også gerne vil se på noget flot. Men det uplanlagte er også fedt og kan gøre, at man mærker hjemmet. Hvem ved, om læseren har det på samme måde.