Rigtig mange af os er blevet mere bevidste om, hvad vi køber. Bevidste om, at selv helt små, bæredygtige ændringer i hverdagen gør en forskel i det store billede.
Det kan dog være svært at træffe det bedste valg for kloden, når flere og flere virksomheder forsøger at få deres produkter eller processer til at fremstå mere bæredygtige, end de egentlig er. Vi guider dig til at spotte greenwashing!
Hvis du ikke allerede kender til begrebet ”greenwashing”, så lyder det hverken slemt eller ulovligt. Men det er nøjagtig, hvad det er.
Ordet greenwashing er vokset ud af det engelske ord for hvidvask, nemlig whitewash. Problemet med greenwashing er, at en virksomhed eller organisation helt bevidst prøver at få deres produkter eller processer til at fremstå mere bæredygtige - og grønne - for at sælge flere varer og appellere til miljøbevidste forbrugere.
Som forbruger kan du altså komme til at støtte en virksomhed, der er mindre bæredygtig og miljøvenlig, end du troede. Her gælder de samme regler som for al markedsføring; at hvis det er misvisende, er det ulovligt.
Hvis et produkt markedsføres som klima- eller miljøvenligt, skal det kunne dokumenteres. Et produkt må ikke markedsføres som bæredygtigt, hvis kun et lille led i produktets værdikæde er det. Ingen overdrivelse. Som forbruger har du ret til at købe lige præcis det, du har lyst til - uanset hvor klimabelastende varen er. Men hvis du tager et aktivt valg og prøver at købe grønnere, så er du afhængig af, at virksomhederne er transparente og ærlige i deres markedsføring.
… mere end 60 % af det tøj, der sælges i dag, er lavet af syntetiske materialer, som i princippet er plastik? Plastik påvirker miljøet i alle led af dets livscyklus, og så kan det ikke nedbrydes. Derfor kan der være flere fordele ved at vælge tøj lavet af biobaserede fibre som uld og bomuld.
Kilder: tv2.dk og samvirke.dk